Optimistische prognoses en financiële onzekerheden Groningen Airport Eelde

GAE presenteerde ambitieuze groeiscenario’s: in 2033 zouden 300.000 passagiers via chartervluchten reizen en 45.000 via lijndiensten. Bovendien zou de luchthaven vanaf 2025 kostendekkend opereren. Ondersteunende analyses van SEO en Berenschot werden ingeroepen om deze prognoses te onderbouwen. SEO stelt dat een positief resultaat pas bij 200.000 tot 225.000 passagiers per jaar wordt bereikt, terwijl Berenschot benadrukt dat de passagiersprognoses een cruciale rol spelen in de financiële onderbouwing. Desondanks zijn onafhankelijke toetsingen, zoals een luchtvaart-specifieke Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA), door GS en meerdere partijen afgewezen.

Bovendien blijft GS stil over andere belangrijke factoren, zoals stikstofberekeningen. Er is enkel gekeken naar de uitstoot van het vliegverkeer zelf, zonder de extra impact van platformverkeer, gebouwverwarming en fors toegenomen autoverkeer mee te nemen. Dit staat haaks op de gezamenlijke afspraak met BBB om álle sectoren hierin te betrekken. Ook blijft onduidelijk of GAE een natuurvergunning nodig heeft, terwijl hier eenvoudig duidelijkheid over kan worden verkregen.

Financiële realiteit en de toekomst van GAE

Uit recente cijfers blijkt dat GAE structureel verlieslatend blijft. Enkele opmerkelijke financiële feiten:

  • Het financiële resultaat is slechter dan begroot, maar beter dan de halfjaarprognose, zonder duidelijke verklaring.
  • Lagere afschrijvingen door minder investeringen in 2023, terwijl onduidelijk blijft waarom geplande investeringen niet zijn doorgezet.
  • Het negatieve resultaat over 2024 blijft oplopen en zal ook in 2025 en 2026 circa een half miljoen euro per jaar bedragen. Dit betekent dat de strategische reserve snel zal opdrogen.

Hoewel de strategievisie uitgaat van 350.000 passagiers, moet GAE in 2025 al minimaal 200.000 passagiers behalen om financieel break-even te draaien. Op dit moment spreekt GAE echter over slechts 127.000 passagiers. Dit roept de vraag op: wie gaat de verliezen opvangen? Volgens gedeputeerde Schuinders is GAE hier zelf voor verantwoordelijk en niet de Provincie.

Conclusie

De optimistische aannames in het businessplan van GAE zijn niet onderworpen aan een kritische, onafhankelijke toets. Tegelijkertijd wordt gespeculeerd over subsidies voor touroperators om de passagiersaantallen op te krikken. Sam Pormes roept het College op om haar verantwoordelijkheid te nemen en volledige transparantie te bieden over de financiële en ecologische impact van GAE.